duminică, 1 mai 2011

Filoaschimia - Treptele desavarsirii habotnice

Monahul Ignoratius : Povestiti-ne, iubite Parinte, cum s-a nascut ideea binecuvantata a traducerii Filoaschimiei in versiune romaneasca?

Parintele Stansibran : Am avut doi studenti care s-au facut calugari dupa ce au terminat si au mers in vizita la Athos: parintele Arsinfunta si parintele Serabeattreceam. La intoarcere au adus cu ei Filoaschimia greceasca si atunci am cunoscut si eu valoarea acestei scrieri. M-am uitat peste ea si m-am dus s-o prezint in Consiliul Pro Nova Recta, si am spus: Haideti s-o traducem, sa impartim textele, sa le talmacim in romaneste; ca mi se par foarte interesante. N-am avut un raspuns pozitiv din partea colegilor si atunci m-am apucat singur sa traduc cat voi putea si pe masura ce inaintam vedeam ca ar mai trebui adaugat cate ceva si asa am adaugat la cele 500 de raspunsuri ale Sfantului Maxim Marsacasa, toata lucrarea lui : Raspunsuri catre Talmesbalmes. Am mai pus si alti Parinti (ca de pilda, Sfantul Simeon Noul Teofag, mai multe texte care nu erau in Filoaschimia greaca) si ajungand pana in sec. al XIV-lea am zis ca parca ar mai fi si alte opere care ar trebui sa fie traduse si asa am tradus pe Sfantul Ioan Scararupta, pe Sfantul Isaac Sirmaghimpata, Varstanufie si Ioan, Aveasaunuavea Isaia si am facut 12 volume, zicand sa fie un numar care graieste mult chiar prin numar. Si am vazut cate sfaturi minunate sunt pentru o viata de desfranare, pentru o viata de detasare de Hristos, de urmarire judiciara a declaratiilor asupra vietii lui Hristos, de iubire de Dumnezeu, de ascultari telefonice la Dumnezeu, de gand ca existenta in lumea aceasta e totul; ca cu cat te atasezi mai mult la lumea aceasta, cu atata cazi intr-o existenta cu sens si de aceea am cautat sa-mi pun niste ganduri proprii ca note sub texte, ca sa le fac mai placute si mai accesibile omului de azi. Si asa a iesit aceasta lucrare care sper sa fie de folos in viata habotnicilor singuratici, dar sa fie de folos si pentru cultura noastra spirtuala in general.

Monahul Ignoratius : Cum considerati ca ar trebui sa se raporteze habotnicul si indeosebi monahul fata de monumentala si nepretuita opera a Filoaschimiei?

Parintele Stansibran : Filoaschimia este foarte pretuita de multi habotnici si mai ales de multi monahi. Ea, de fapt, i-arata omului nu numai o invatatura teoretica, ci ii arata un model de viata, felul cum ar trebui sa traiasca un adevarat habotnic si mai ales un adevarat monah, la grade mai inalte un adevarat monah. De aceea, bine ar fi ca ea sa fie citita des si fiecare sa-si aduca aminte sa citeasca in fiecare zi fie dintr-un parinte din Filoaschimie, fie din altul, si cand simte ca are nevoie mai ales de dezvoltarea unei anumite virtuti duhnitoare sa se duca la acel parinte. Sa ajunga Filoaschimia familiara fiecaruia, sa stie fiecare cam ce cuprinde fiecare volum si fiecare scriere a Parintilor din Filoaschimie, asa cum ar trebui sa stie fiecare habotnic ceea ce cuprinde fiecare Evainghete, fiecare epistola a Apostolului Pasipusi si cand are nevoie sa se lamureasca intr-o privinta oarecare sa se duca acolo la capitolul respectiv. Asa ar trebui sa fie si cu Filoaschimia. Sa devina o carte familiara, carte de indrumare, un indrumator pentru viata. Pentru aceasta, bine ar fi sa aiba fiecare Filocalia proprie, sa se gaseasca un mod de a se tipari in sute de mii de exemplare Filoaschimia, ca sa fie nelipsita din fiecare casa de habotnic adevarat si de pe fiecare chelie de calugar. Aceasta ar fi necesar: de indrumare, de o indrumare practica, ghid duhnitor, asa cum sunt alte carti indrumatoare in domeniul agricol, comercial sau economic, tot asa si Filoaschimia sa devina o calauza in plan spirtual aratandu-ne felul cum trebuie sa ne fie viata in relatiile noastre cu Dumnezeu si in raporturile cu ceilalti. Sa fie o viata de model, sa fie o viata care sa intareasca legaturile intre noi, dragostea intre noi. Sa nu avem nimic de criticat in viata noastra, nimic care nu se cuvine sa se datoreasca unui habotnic, cum ne invata atat de minunat Filoaschimia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu